نقش نماد بر مدیریت برند

تاثیر نماد بر مدیریت برند


یکی از ملزومات هویت برند استفاده از نمادها و سمبل ها در مدیریت برند می باشد . از پرچم سازمان ملل گرفته تا آیکون های مذهبی و عناصر کلاسیک مانند زمین , آب , هوا و گاز همگی می توانند نمادی در برقراری ارتباط با مشتری و یا حتی طراحی بسته بندی باشند .

طراحان باید قدرت نمادها را به خوبی تشخیص دهند . همانطور که جهان با سرعت وصف ناپذیری در حال رشد است انسان ها هم باید دانش خود را نسبت به تشخیص نمادهای پیرامون خود نیز بالا ببرد .

  

نمادهای فرهنگی :

نمادهای فرهنگی

ما در جهانی از نمادهای پیچیده زندگی می کنیم , که در آن علامت ها و نمادها ریشه عمیق فرهنگی دارند , اما در مقاله های بسیاری از آن به عنوان مبحثی نو و جدید یاد می شود در صورتیکه ذاتا چنین نیست , نمادها دارای قدمت چندین هزار ساله می باشند . طراحان گرافیک اغلب به عنوان مترجم اصلی یا مترجم دوباره از هویت گرافیکی نمادهای فرهنگی بهره می گیرند .

جدایی برخی نمادها و علامت ها از فرهنگ بشریت امری ناممکن است . به طور مثال نماد سازمان هایی همچون هلال احمر و یا انجمن صلیب سرخ , نمادهایی هستند که قدمت و سابقه طولانی داشته و در کل جهان شناخته شده هستند . راه اندازی یک نام تجاری باید ریشه در فرهنگ آن منطقه داشته باشد همچنین استفاده از نمادها و علایم در برند نیاز به تحقیق و سعی و کوشش دارد و باید این اطمینان کسب شود که در تمامی نقاط مختلف جهان معنا و مفهوم یکسانی داشته باشد . توجه داشته باشید که از علایمی استفاده نمایید که خطر انقراض آنها کمتر بوده و همچنین درک عوام از آن راحت تر باشد , مانند علایم و نمادهایی که برگرفته از طبیعت و محیط زیست هستند .

نمادهای طبیعت

نمادها و علایم می توانند زبان حیطه های مختلفی همچون دنیای فناوری , بازی , ورزش و ... باشند و در مواردی با ترکیب نام تجاری و نمادها به معرفی سازمان و حیطه فعالیت آن می توان پرداخت .

نماد واژگان :

نماد واژگان

قطعا شما هم به لوگوها و برندهایی برخورد نموده اید که حیطه فعالیت آن برند را نتوانسته اید تشخیص دهید قطعا موردی که پس از برند بررسی می نمایید نماد آن کمپانی می باشد . پس ایجاد طرح بر روی نام تجاری و هویت سازمان به عنوان یک پایه و معیاری برای تعریف کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد . طراحی برندینگ به این طریق این مفهوم را می رساند که نام تجاری شما از یک تابع خاصی پیروی می نماید .

در سیستم ادبیات سازمان و یا وب سایت , یک نماد می تواند ضمانت کننده فروش مواد آموزشی و یا پیشنهاد آن به دیگران باشد . بطور مثال در بازی های المپیک 2014 در سوچی روسیه , آیکون پرش با اسکی نمایندگی یکی از کمپانی های معروف تولید کننده اسنوبرد بود .

زمانیکه شما به صورت دستی و برروی کاغذ به خلق نماد می پردازید قطعا تابعی خاص تر و کارآمد تر خلق می نماید . نماد و علامت باید روشن و ساده باشد و پیچیدگی اضافه نداشته باشد و به سطح درک کاربر باید توجه ویژه ای گردد .

برند به عنوان نماد :

برند به عنوان نماد

برندها و مارک های خاص تمایل به نماد را فراتر از خاص بودن می دانند و در برخی موارد نادر مارک ها و برندها تمایل بیشتری نسبت به تبدیل شدن به آیکون های فرهنگی را دارند . علم روانشناسی ثابت نموده است زمانیکه افراد از خرید باز می گردند و با حجم عظیمی از کیسه های خرید مواجه هستند تنها مواردی که نظر آنها را حتی از اصل جنس بیشتر جلب می نماید , می تواند آرم برجسته کمپانی تولید کننده کفش بر روی جعبه آن باشد که این گونه نمادها برای مشتری شاید با ارزش تر از خود کفش باشد .

برخی از کارشناسان بر این فرض می باشند که کمپانی ها برای تبدیل شدن به نماد و علامت , باید مشتریان شان به باشگاه مشتریان و یا استفاده از محصول بپردازند , شما تا چه اندازه با این فرضیه موافقید ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.