طراحی سایت به روش ماژولار


قدم موثر در طراحی سایت به روش ماژولار ، تشخیص قالب صفحات وب سایت می باشد . یک قالب یک نوعِ صفحه در وب سایت را تعریف می کند. یک قالب می تواند در یک یا تعدادی از صفحات سایت مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال در یک وب سایت محصولات یک شرکت ، یک قالب اساسی ، قالب صفحات کاتالوگ است . این قالب مشخص می سازد که در هر صفحه طراحی شده بر اساس این قالب یک محصول چگونه نمایش داده شود . قالب دیگر می تواند قالب نتیجه یک جستجو باشد که تعیین می کند نتایج را چگونه نمایش داد. اگرچه یک سایت ممکن است شامل هزاران صفحه باشد، ولی تعداد قالب هایی که برای آن ها تعیین می شود ممکن است به ده تا هم نرسد . با تشخیص قالب صفحات ، اجزای منطقی هر قالب را می توان بعنوان ماژول ها تعیین کرد.

در این قالب ماژول های عام زیر قابل تشخیص می باشند :

header  شامل ویژگی انتخاب زبان ، ورود به سایت و جستجو

navigation  پیمایش سایت

footer  لینک هایی به بخش های عمومی سایت

به غیر از این ماژول ها که در همه صفحات سایت وجود دارند، ماژول های خاص این قسمت عبارتند از :

اشکال سمت چپ و راست

تصویر محصول انتخاب شده به همراه تصاویر محصولات مربوط

شرحی متنی از محصول

با مشخص کردن ماژول ها اولین قدم در تولید یک وب سایت را برداشسته اید . قدم بعدی انتخاب یا ایجاد محیط نرم افزاری است که اجازه ایجاد ماژول ها و ترکیب آن ها به روشی سیستمی برای تولید صفحات وب سایت به صورت داینامیک را ایجاد نماید می باشد . لازم به ذکر است که بگوییم در این بحث وارد جزییات فناوری هایی که برای هدف می توان استفاده نمود نمی شویم ولی به صورت ساده می توان طرز کار آن ها را به صورت زیر تصور نمود . فناوری مورد استفاده به ما این اجازه را می دهد که هر ماژول را به صورت جدا اجرا و ذخیره نماییم .

هر موقع که درخواستی برای یک صفحه ارسال شود ، فناوری منظور قالب صفحه را پیدا نموده ، ماژول های مورد استفاده در آن قالب را مشخص می سازد ، برای هر ماژول استاتیک محتوا و برای هر ماژول داینامیک خروجی آن را تولید نمایید و تمامی آن ها را با هم ترکیب نموده تا در آخر محتوای یک صفحه را تولید نماید .این عبارات تشریحی خیلی ابتدایی و ساده شده از چنین محیطی را نشان می دهد. در مقالات دیگری به بعضی از رایج ترین تکنولوژی های مورد استفاده در این حیطه اشاره خواهد شد. با در نظر گرفتن توضیحات ذکر شده . اگر سایتی با روش ماژولار طراحی شود ، مدیریت آن به صورت کارآمد قابل انجام است . مثلا فرض کنیم لازم داریم نوع پیمایش سایت را تغییر دهیم . در این حالت با تغییر تنها یک ماژول بدون نیاز به تعییر تک تک صفحات سایت این کار به صورت خیلی اقتصادی قابل انجام است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.