آشنایی با Material Design


معرفی Material Design و کاربرد آن

 

پس از از فریم ورک قوی و خوش دست بوت استرپ که توسط تویتر به ثبت رسیده است حال نوبت گوگل است که خودی نشان دهد .  Material Design که در ابتدا فقط یک راهنمای مفهومی در جهت ایجاد ساختاری استاندارد در طراحی وب بود یک قدم بزرگ به جلو برداشته و با معرفی Material Design Lite به یک راهکار عملی در طراحی وب تبدیل گشته است.

 

همیشه طراحان وب با این که چگونه صفحات را چیدمان کنند مواجه هستند تا با یک طرح کلی. گوکل در سال 2014 متریال دیزاین را با هدف ارائه راهنمایی در جهت طراحی زیبا، رابط کاربری مناسب و طراحی ریسپانسیو منتشر کرد.

هدف از طراحی و معرفی Material Design ترکیب اصول کلاسیک طراحی با همراه تکنولوژی های روز می باشد. همچنین متریال دیزاین تعادلی خاص میان زیبایی و کاربری ایجاد کرده و راه حلی مناسب برای تولیدوب سایت های مدرن را ارائه می دهد.

  

آیا از Material Design باید استفاده کرد؟

 

یکی از اصولی که در متریال دیزاین مورد توجه است جلب توجه کردن بیننده به صفحه می باشد عناصر اصلی در هروبسایت مانند تایپوگرافی، رنگ، فضا های خالی و فاصله ها همگی به گونه ای طراحی شده اند که توجه بیننده را به خود جلب می کنند. این ترکیب موجب تمرکز چشم کاربر برروی مفاهیم می شود.

 

انتخاب آگاهانه ی رنگ، نمایش متن در سایزمناسب، المان های گرافیکی زیبا، فضاهای خالی همگی باعث بوجود آمدن تصاویری گرافیکی چشم نواز می شوند. حرکت نقش مهمی در زیبایی و جذابیت خروجی خواهد داشت و برای هر حرکتی مفهوم و کاربردی مشخص در نظر گرفته شده است.

 

در اوایل جولای 2015 گوگل فریم ورک جدید خود را، با نام Material Design Lite منتشر کرد. فریم ورک متریال دیزاین دارای قابلیت نصب آسان، بارگذاری راحت و حجم 25 کیلوبایت (به صورت فشرده) می باشد. متریال دیزاین شامل کتابخانه ای از کامپوننت ها و تم ها در قالب کد های HTML , CSS و Js می باشد.

 

پیشنهاد گوگل به شما چند قالب پیش فر است که همگی شامل عناصری مانند خلاقیت و زیبایی در کنار طراحی رسپانسیو و کاربری آسان می باشند.

 

کتابخانه متریال دیزاین شامل طیف عظیمی از کامپوننت های مختلف می باشد که می توانیم به دکمه، تولتیپ، صفحه بندی ریسپانسیو و … اشاره کنیم. این کامپوننت ها همگی براساس استانداردهای تعریف شده و با اصولی مشخص تهیه و ارائه شده اند.توسعه کنندگان Material Design وعده داده اند که بر این نمونه کدها اضافه خواهند کرد و امکانات جدیدی به آن اضافه خواهد شد.

 

برای دسترسی به فریم ورک متریال دیزاین و دانلود منابع آن می توانید به منبع اصلی متریال دیزاین در سایت GitHub مراجعه کنید و یا مستقیما به سایت Material Design Lite رفته و آخرین نسخه را دریافت نمایید.

 

طراحی متریال در مرورگر های مدرن مانند اپرا، فایر فاکس، گوگل کروم و … به آسانی کار میکند. ولی در اینترنت اکسپلورر ورژن 9 کمی با مشکل روبرو است.

 

آیا تجربه استفاده از Bootstrap و طراحی سایت با آن را داشته اید؟ پس حتما از Material Design نیز لذت خواهید برد. با استفاده از این چنین فریم ورک ها لای که بین کدنویسان و طراحان وجود دارد به شدت کاهش پیدا می کند و خروجی های مناسبی تولید می شوند برای مثال چند نمونه کاری که با فریم ورک بوت استرپ طراحی شده را در نمونه کارهای طراحی سایت اجرا شده توسط هانی تک می توانید مشاهده نمایید.

 

افراد بسیاری هستند که قدرت تحلیل و کدنویسی بسیار بالایی دارند ولی نتیجه کار آنها معمولا در زیر یک طراحی زشت و ناکارآمد پنهان می ماند. بکارگیری Material Design راه حلی مناسب برای رفع این نقیصه خواهد بود

 

منبع : هانی تک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.