نکاتی که قبل از ساخت یک برند باید بدانید



داشتن یک استراتژی برند مناسب یکی از مهمترین عواملی است که می تواند عامل تمایز شما با دیگر رقبا باشد و حیات طولانی مدت کسب و کار را همراه با سودآوری تضمین کند. برند خوب همچون یک دارایی ارزشمند است و در ادامه، ارزش کالا و خدمات شما را نیز افزایش می دهد. در اینجا به چند نکته ی مهم که می تواند در گسترش و پیشرفت برند اثرگذار باشد را یادآوری می کنیم:

 

برند چیزی فراتر از یک لوگو و کمپین تبلیغاتی است: تبلیغات و پروموشن های مختلف اگرچه در ایجاد آگاهی از برند و فعالیت های شما می توانند بسیار اثرگذار باشند، اما الزاما به ایجاد تمایز با دیگر رقبا منجر نمی شوند. پیام برند شما باید معنا و مفهوم متفاوتی با سایرین را به مصرف کنندگان القا کند و طبیعتا انجام فعالیت های تکراری که همه انجام می دهند نمیتواند در این راه موفقیت آمیز باشد. تفاوت نداشتن مساوی است با بی ارزش شدن برند و در نتیجه نداشتن سودآوری چشمگیر. اگر به دنبال برندی متفاوت و منحصر به فرد هستید باید کاری متفاوت نیز انجام دهید . فراموش نکنید که تبلیغات ، پروموشن ها ، لوگو و … همه ابزاری برای ساخت یک برند هستند نه خود برند .

 

 

ساخت برندی متمایز و متفاوت با دیگران ریشه در فهم احساسات مصرف کنندگان دارد : معمولا دایره ی انتخاب محصولات برای مصرف کنندگان زیاد است. اما در نهایت به محصولی جذب می شوند و آن را انتخاب میکنند که شاید از لحاظ کیفیت تمایزی با دیگر محصولات مشابه نداشته باشد اما ذهن ناخودآگاه مصرف کننده او را به سمت آن محصول میکشاند. در حقیقت گاه فکر می کنند که ظاهر یک کالا بیشتر به مذاق آنها خوش آمده است و در نتیجه ممکن است بهتر نیز باشد. گاه تمرکز بر یک ویژگی خاص نیز می تواند در جذب مصرف کنندگان، بسیار اثر گذار باشد. مثلا در محصولات بهداشتی، تمرکز بر قدرت سفیدکنندگی یک خمیردندان می تواند به نوعی تمایز محسوب شود . البته همچنان با تمرکز بر یک ویژگی ، ممکن است تعدادی از دیگر رقبا نیز عملی مشابه را انجام دهند. این قدرت برند شماست که بتواند این تفاوت را با ویژگی های دیگری همراه کند تا همچنان برترین باشد . البته فراموش نکنید هرآنچه برند شما بیان می کند ، باید در عمل به آنها نیز صادق باشد . یک پایه ی محکم برای هر برندی ، ایجاد یک سری تمایز بر اساس نیازها و علایق مصرف کنندگان است. در حقیقت باید نیاز مصرف کنندگان را کشف کنید و سپس برای آن نیازها به دنبال تمایز آفرینی باشید . فهم احساسات مخاطب در انتخاب یک محصول کمک بزرگی به تمایزآفرینی میکند .

طراحی محل کسب و کار: محل کسب و کار خود اعم از شرکت ، یک اداره یا حتی یک دفتر کوچک را به گونه ای طراحی کنید که تجربه ای متفاوت را به مخاطب انتقال دهد. اکثر اوقات تاثیر اولین نگاه و اولین احساسات تاثیری ابدی و ماندگار است و اغلب تغییر آن بسیار دشوار است. پس بهتر است به جای صرف هزینه ها و زمان بسیار زیاد برای تغییر نگرش اولیه مخاطبان ، از همان ابتدا نگرشی مثبت برای آنها ایجاد کنید . هرآنچه در داخل و بیرون از محل کار شما دیده می شود، اعم از پرسنل، نوع رفتارها و برخوردها، دکوراسیون و چیدمان داخلی و حتی پوشش ظاهری افراد، پیامی خاص برای مخاطب خواهد داشت. در انتخاب این پیام دقت کافی داشته باشید تا بتوانید پیام برند خود را به درستی انتقال دهید .

همواره سعی در برطرف کردن انتظارات مصرف کنندگان داشته باشید و به وعده های برند خود عمل کنید: حقیقت این است که هدف از تبلیغات و ایجاد وبسیات و …، ایجاد انتظار و به نوعی نیازآفرینی برای مشتریان است. اگر بتوانید همراه با ایجاد نیاز در مشتریان، این نیازها و انتظارات آنها را نیز به خوبی پاسخ دهید، نه تنها به چهره ای وفادار و قابل اعتماد تبدیل می شوید بلکه به سودآوری چشمگیری نیز دست پیدا می کنید و با این کار عمر برند و شهرت آن را نیز افزایش میدهید .

به دنبال بهبود عملکرد برند باشید : پیشرفت آهسته و مستمر بی شک بهتر از پیشرفت های بزرگ اما مقطعی است و تاثیر بهتری بر ذهن مصرف کنندگان نیز خواهد گذاشت. سعی کنید چهره ای که از برند خود می سازید، نشان دهنده ی تغییرات همیشگی مثبت و بهبود و پیشرفت برند باشد تا مخاطبان نیز همواره از دنبال کنندگان دائمی برندتان باشند . گاه نظرخواهی و نظر سنجی برای کشف نیازهای پنهان مصرف کنندگان نیز می توانند کمک شایانی کند .

برند در نهایت یک استراتژی کسب و کار مالی است: استراتژی برند بر هر بخش از فعالیت های شما اثرگذار خواهد بود. پس انتخاب استراتژی مناسب امری ضروری است. هرگونه تغییر در استراتژی های برند در نهایت به دنبال بهبود منابع ، مشخص کردن نقش ها و ظایف هر یک از افراد در داستان برند، ایجاد سرعت در تصمیم گیری ها، ساده سازی ساختار و روند کارها و … برای کسب بهترین نتیجه ی مالی است. برندینگ فعالیتی مهم برای کسب موفقیت است. 

منبع:برند اِباوت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.